Jövőre kötelező lesz a cégkapu a vállalkozásoknak

Kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál jövőre a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nem lesz változás, ők továbbra is az ügyfélkaput használhatják.

A gazdálkodó szervezetek idén adóügyekben a NAV-nál már elektronikus kapcsolattartásra és ügyintézésre kötelezettek.

Az év végéig képviselőik még használhatják a KÜNY (köznyelven ügyfélkapus) tárhelyet is. Jövőre azonban az ügyfelek ( az egyéni vállalkozók és hivatali tárhellyel rendelkezők kivételével) az adóügyek elektronikus intézésére kizárólag cégkaput használhatnak. Ez alkalmazható egyebek között a NAV-val való elektronikus kapcsolattartásra, a bevallások beküldésére és a hivatalos dokumentumok letöltésére. A NAV a küldeményeit ugyancsak a cégkapun át küldi. Az érintett gazdálkodó szervezeteket azzal is segíti, hogy a képviselőiket tájékoztatja a legfontosabb tudnivalókról saját személyes tárhelyükre kihelyezett levélben. Tájékoztatást az a képviselő kap, akinek az érintett gazdálkodó szervezetnél a NAV által nyilvántartott képviseleti joga van.

A cégkapu felépítése megegyezik a már megszokott ügyfélkapu (új nevén KÜNY tárhely) felépítésével. A dokumentum feltöltése, letöltése és tartós tárba helyezése azonos logikával működik. A cégkapun kezelhetők a hozzáférési jogosultságok, és elvégezhetők az egyes, a használathoz kapcsolódó beállítások. A cégkapus kommunikáció teljes egészében kiváltja a hagyományos papír alapú levelezést.

A gazdálkodó szervezeteknek (kivétel az egyéni vállalkozók) a cégkapu használatához csak regisztrálniuk kell, amit a szervezet képviseletére jogosult személy kezdeményezhet. A regisztrációval kapcsolatos tájékoztató itt érhető el.

Az egyéni vállalkozók esetében az adóügyek intézésében nem lesz változás, hiszen számukra továbbra is az ügyfélkapu, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó tárhely szolgál az elektronikus kommunikációra. Mindehhez csak ügyfélkapus regisztrációra vagy tárhelyszolgáltatást is magában foglaló e-személyi igazolványra van szükség.

A NAV részletes útmutatót adott ki a témában, amely elérhető a NAV honlapjáról.

Megosztás