2021-re ígérte a minisztérium, azóta se állították helyre a balatonszentgyörgyi vasútvonalat Szerző: Herr Dávid | 2022-02-21 16:35:00 | Címkék: rinya, felsőbogátpuszta, balatonszentgyörgy, vasút, nagyatád

Több mint másfél éve már, hogy a Rinya villámáradása okozta károk miatt a 37-es vasútvonal Somogyszob-Böhönye közti szakaszát lezárták. Arról nincs hír, mikor állítják helyre a vonalat, ha egyáltalán van ilyen szándék.

A napokban tett közzé egy videót a közösségi médián egy helyi lakos a 37-es vasútvonal felsőbogátpusztai szakaszának állapotáról. A Segesdhez közeli pályaszakasz töltését még a Rinya 2020-as villámáradása mosta alá, olyannyira, hogy a sínek több szakaszon is szó szerint a levegőben lógtak. A MÁV tavaly ősszel balesetveszélyessége miatt el is bontotta ezt a szakaszt. 

A Böhönyéig tartó 7 kilométeres szakaszon csaknem 30 helyen kimosódott a töltés kisebb-nagyobb mértékben. A pálya somogyszobi és böhönyei oldalán is vörös tárcsa jelzi, hogy a vasút ezen szakaszát egyelőre kivonták a forgalomból. A síneket azóta benőtte a gaz, lassan az enyészeté lesz. A helyieket már az áradás óta foglalkoztatja a kérdés: mikor tervezi az állam helyreállítani a 37-es vasútvonalat?

 A felsőbogátpusztai vasúti szakasz az áradás napján. Fotók: György-Dávid Valentin
A felsőbogátpusztai vasúti szakasz az áradás napján. Fotók: György-Dávid Valentin - A képgaléria megtekintéséhez kattintson a képre!

Ezen a mellékvonalon egészen 2009-ig személyszállítás is zajlott: a vasút több belső-somogyi település érintésével jelentett kapcsot Somogyszob és a Balaton között. Ám a vonal fokozatosan leépült, elhasználódott, így egyre csökkentették az utazási sebességet is, a kivonása előtti évben óránként már csak 40 kilométerrel haladhatott rajta vonat. A MÁV ráadásul lényegében csatlakozási lehetőségek nélküli menetrendet állított össze a vonalon: a végállomásokon sokszor órákat kellett várni a következő vonatra. 2009 óta a személyszállítás hivatalosan „szünetel”.

Így az elmúlt 10 évben már csak tehervagonok közlekedtek a 37-es vasúton, a minősége miatt a megengedett sebességhatár 20 kilométer/óra volt. Értesüléseink szerint az áradás előtti évben hetente három alkalommal a SEFAG Zrt. használta szállításra, azóta Mesztegnyőn és Marcaliban rakodják fel a fát a vagonokra.  

Egészen 2017-ig egy mesztegnyői telephellyel rendelkező cég, a Kender Logistic Kft. is használhatta a vasútvonalat. A cég a régióban működő termelőktől felvásárolt gabona tárolásával, szárításával és szállításával foglalkozik. Az áru jelentős részét Olaszország és Franciaország felé szállítják, ennek érdekében a mesztegnyői telephely egy olyan ipari vágányt használ, mely becsatlakozik a 37-es vonalra. Az ipari vágány fenntartásáért és működtetésért a cég a MÁV felé külön díjat fizet. Ám ismeretlen okokból 2017 óta nem kapnak engedélyt teherszállításra a 37-es vonalon.

Minden szempontból megfelelünk a műszaki követelményeknek, szerződésünk van a MÁV-val, és ki is fizetjük a díjakat arra az esetre, ha újra használhatjuk a vonalat – mondta kérdésünkre Kovács Krisztán, a cég mesztegnyői telephelyének vezetője. –  A tárolt gabona 50 százalékát ezen a vonalon tudnánk kiszállítani Olaszországba és Franciaországba. Jelenleg kamionokkal szállítjuk a gabonát Balatonszentgyörgyre és Kaposvárra, ott tesszük fel vagonokra. Ez értelemszerűen pluszköltséget jelent – ami lecsapódik a felvásárló cégeken és közvetve a termelőkön is.

A telephelyvezető szerint a MÁV nem indokolta meg, hogy miért nem engedélyezik a 37-es vonal használatát, annak ellenére, hogy a korábbi években is szállítottak rajta, és Böhönyétől északra továbbra is járható a pálya.

A 37-es vasút amellett, hogy teherszállításra lenne alkalmas, egyben pótvonalat jelenthetne abban az esetben, ha a fővonalakon akadályoztatva lenne a közlekedés. Erre már akadt is példa: a Balaton déli partján 2016-2018 között zajló pályafelújítások idején a tehervagonok jelentős részét erre terelték, ebből a célból ki is cserélték a talpfák jelentős részét Mesztegnyő és Segesd között. Tehát van létjogosultsága a vonal helyreállításának. Annál is inkább, mert a Marcalitól északra fekvő szakaszt továbbra is aktívan használják, viszont ennek a karbantartására használt géppark Somogyszobon található. Ezek a munkagépek jelenleg jelentős kitérővel, Gyékényes-Nagykanizsa-Balatonszentgyörgy felé tudják megközelíteni az említett szakaszt.

A 37-es vonal piros szakasza ki van zárva a vasúti forgalomból
A 37-es vonal piros szakasza ki van zárva a vasúti forgalomból

Amikor a belegi vasúti hidat javította a MÁV a 41-es fővonalon, még szó volt róla, hogy a javításra kitelepített gépparkot a munka befejeztével átviszik a felsőbogátpusztai szakaszra, hogy ott is nekiálljanak a javításnak, ez azonban nem történt meg. 2020 őszén Dr. Steinmetz Ádám országgyűlési képviselő levelet nyújtott be az országgyűlés elnökének arra vonatkozóan, hogy mikorra várható a vonal helyreállítása. Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára akkor még azt a választ adta, hogy „a 37-es vasútvonalon a vasúti pálya helyreállítása a jövő évben várható”. Miután erre tavaly nem került sor, ezért a képviselő ismét levelet nyújtott be az Országgyűlésnek. Azonban ezúttal arra a kérdésre, hogy miért nem valósult meg a felújítás és a mikorra várható a pályaszakasz helyreállítása, konkrét választ nem kapott. Helyette az államtitkár az autóbuszjáratok összehangolt menetrendjére hivatkozott, és hogy ezek sokkal jobban kiszolgálják a térség tömegközlekedési igényeit, mint „a sok esetben a település külterületén megálló vonatok tudták”.

Egyelőre tehát nincs jele annak, hogy a kormányzásnak érdekében állna a 37-es vonal kijavítása és felújítása. A pályaszakasz helyreállításával kapcsolatos kérdéseinket elküldtük a MÁV Zrt-nek, eddig nem érkezett válasz.

Vissza az előző oldalra