3-4 hétre előre tele vannak az atádi vizsgaállomások

Óriási a torlódás, kezelhetetlen a helyzet – ezt mondták a nagyatádi műszakivizsga-állomások vezetői. A hónap végén ugyanis lejár a kormány járvány idejére hozott vizsgamoratóriuma.

Országosan 900 ezernél is több lejárt műszakival közlekedő autóról van szó a Belügyminisztériumtól származó korábbi adat szerint, ez a teljes személyautó-állomány negyede.

Nagyatádon az egyik műszakivizsga-állomáson egy hónapra, a másiknál 3 hétre betelt a naptár a vizsgára váró gépkocsik  előjegyzéseivel. Ez 500-nál is több autót jelent.

Akkora a káosz, hogy az autósok körbevándorolnak, még más megyékből is próbálkoznak, most már bárhová vinnék vizsgáztatni az autójukat, ahol lenne hely – mondta az egyik állomás munkatársa. – Nálunk azt, aki 2,5-3,5 éve nem volt műszakin, azt még  hátrább is soroljuk, előrevesszük azokat, akik rendes időben vizsgáztatják a járművüket.

A helyzetet súlyosbítja, hogy egy-egy állomás csak meghatározott mennyiségű autót vizsgáztathat le naponta, ez jogszabályban előírt, és egyedileg maghatározott. Az egyik nagyatádi állomás pl. 13-at. Nyilvánvaló, hogy a csaknem egymillió gépkocsit az 1400 magyar vizsgaállomás a hónap végéig képtelen lesz érvényes engedélyhez juttatni.

Ráadásul nálunk is elkezdődtek a szabadságolások – mutatott rá egy újabb hátráltató körülményre egy másik nagyatádi állomás vezetője. – Ennyi gépkocsit lehetetlen levizsgáztatni, sokan fognak anélkül közlekedni az utakon.

Lejárt műszakis autóval azonban nem tanácsos közlekedni, igazoltatáskor garantált a lebukás, a bírság összege pedig – a lejárat idejétől függően – 5 ezertől 150 ezerig terjedhet.

Ennél is fokozottabb gondot jelent, hogy a járványhelyzet alatt hozott kormányintézkedések miatt csaknem 4 évig is mentesülhettek tulajdonosok a vizsgakötelezettség alól.

Akinek majdnem 4 éve nem volt műszakin az autója, el lehet képzelni, hogy az most milyen állapotban van – hangsúlyozta  Merencsics Árpád Vendel, a Merencsics Autó Kft. egyik ügyvezetője. – Kezelhetetlen a helyzet, egy hónapra előre tele van a naptárunk. Hiába is túlóráznánk, a meghatározottnál többet nem vizsgáztathatunk naponta. A túlórák alatt a szükséges javításokat végezzük el, hogy másnapra minél több idő maradjon a vizsgáztatásra. Így is reggel 6-tól este 8-ig talpon vagyok a fiammal együtt.

Fotó: Röhrig Dániel
Fotó: Röhrig Dániel

A minisztérium azt írta a közleményében, hogy akinek nem sikerül június 30-ig levizsgáztatnia a moratórium idején lejárt műszakival használt autóját, de már van időpontja valamelyik vizsgaállomásra, az a vizsga napjáig vagy legfeljebb július 30-ig legalisan közlekedhet. Csakhogy szinte biztosra vehetjük, hogy káresemény esetén a biztosítótársaság nem fog fizetni a lejárt műszaki engedélyű autónkra. 

Arról, hogy egy műszaki vizsgán milyen követelményeknek kell megfelelni, ill. milyen okok miatt bukhatnak meg az autók, itt olvashatnak.

A nagyatádi állomások vezetői szerint talán év végére enyhülhet a helyzet, ám arra rámutattak, hogy a kormány nagyon rossz irányba befolyásolta az egész folyamatot, hiszen két év múlva ugyanez a kaotikus helyzet áll majd elő.

 

Megosztás