A leghatékonyabban fejlesztő középiskolák között az Ady

Már két hónapjuk sincs a nyolcadikosoknak, hol tanulnának tovább. Sok szempont felmerülhet, ám az egyik legfontosabb biztosan az, hogy melyik középiskolában nagyobb az átlagosnál a pedagógiai munka fejlesztő h

Évről évre közölnek különböző szempontok szerint összeállított középiskolai rangsorokat. Ezek általában figyelembe veszik a kompetenciamérések és a kötelező tárgyak érettségi eredményeit, az emelt szintű vizsgák, esetleg a nyelvvizsgával rendelkezők arányát. Ezek alapján azt mondják, íme, itt vannak az ország legjobb középiskolái.

Valójában azonban bármely oktatási intézményben folyó pedagógiai munka hatékonyságát nem a fenti szempontok alapján lehet mérni: ugyanis nyilvánvaló, hogy pl. egy budapesti elitgimnáziumba eleve csak a legjobb képességű diákok kerülhetnek be, azaz ők biztosan sokkal jobb eredményeket fognak elérni, mint, mondjuk, egy hátrányos helyzetű térségben lévő iskola tanulói. Még akkor is, ha ehhez maga az intézmény vajmi keveset tesz hozzá.

Egy iskola teljesítményét valójában az mutatja, hogy egy tanári kar milyen társadalmi összetételű és milyen előzetes tudással rendelkező tanulócsoporttal ér el az átlagosnál jobb eredményt. Ilyen módon látszik ténylegesen a kiemelkedő pedagógiai teljesítmény, mert kitűnik, hol folyik több hozzáadott pedagógiai értékteremtés.

Az Országos kompetenciamérés (OKM) adatai alapján azonosíthatók az olyan iskolák, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik családi háttere alapján várható volna.

Ezek azok az intézmények, amelyek pedagógiai munkájukkal eredményesen ellensúlyozzák tanulóik hátrányos helyzetét. A magasabb átlagteljesítményű intézmények esetében ugyanez azt jelenti, hogy kiválóan építenek diákjaik biztos családi hátterére, és eredményesen gondozzák a rájuk bízott tehetségeket.

Hasonlóan erős az összefüggés a tanulók előzetes tudása, azaz a korábbi mérések eredményei és a várható teljesítménye között. A korábbi mérési eredményekből megbecsülhető a gyerekek későbbi teljesítménye.

Az OKM adatai alapján azonosíthatók az olyan iskolák is, amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható volna, azaz az átlagosnál nagyobb az ott folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása.

Nemrég nyilvánosságra hozta az Oktatási Hivatal azoknak az iskoláknak a névsorát, amelyek a fenti két szempont valamelyike alapján az átlagosnál jobb eredményekkel rendelkeznek.

A 10. évfolyamos OKM eredmények szerint jó hátránykiegyenlítő hatással rendelkezik a matematika területén a nagyatádi Ady gimnázium és technikum.

A 2019-es mérés alapján. Somogyból a kaposvári Eötvös, a fonyódi Bacsák és a siófoki Baross szakgimnázium került be még az ország legjobbjai közé a matematikai fejlesztés terén. (Sem a kaposvári Táncsics vagy Munkácsy, sem pedig a barcsi gimnázium nem szerepel a listán.)

A szövegértés OKM eredményei alapján egyetlen somogyi középiskola sincs az ország legjobbjai között.

Megosztás