Kátyúkra és úthibákra panaszkodnak a környéken

A télen eddig 110 tonna kátyúzó anyagot használt fel Somogyban a balesetveszélyes burkolathibák megszüntetésére a Magyar Közút NZrt. 32 kilométernyi utat újítanak fel idén, még 25-öt pedig a faluprogram részeként.

A Nagyatádon és környékén élők több, a közutakon történt kátyúra, úthibára panaszkodtak az elmúlt hetekben. Ezért kértünk információkat a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től. Egyebek között azt kérdeztük: – körülbelül hány úthibáról, kátyúról tudnak a Nagyatádi Üzemmérnökség területén?; – hány kárbejelentés érkezett az elmúlt időszakban erről a területről?; – mennyi kátyút javítottak, ill. hány kilométer utat újítottak fel az elmúlt egy évben a szóban forgó területen?; ez mekkora költséget jelentett?; becsléseik szerint az üzemmérnökséghez tartozó teljes úthálózat rendbetétele mekkora költséget igényelne?

Az állami vállalat az alábbi választ küldte.

„A téli időszakban a csapadék a burkolatba bejutva a fagyási-olvadási ciklusok hatására szétfeszítheti az aszfaltot, emiatt alakulnak ki burkolathibák. Ilyen jelenségek leginkább csapadékos, illetve változékonyabb időjárás esetén fordulnak elő, főleg akkor, ha nagy hőmérséklet-különbségek alakulnak ki rövid időn belül, amire az elmúlt napokban, hetekben is számos alkalommal volt példa. A téli hónapokban is folyamatosan, ütemezetten végezzük nagyatádi mérnökségünkön keresztül is a lokális burkolatjavítási munkákat. Erre akkor van lehetőségünk, ha tartósan száraz az időjárás és a hőmérséklet 0 fok feletti. Novembertől-márciusig alapvetően speciális kátyúzó anyagot használunk, egyes kiemelt útszakaszokon pedig korlátozottan télen is végzünk tartósabb, melegaszfaltos javításokat. Az utak állapotáról naprakész információkkal rendelkezünk, útellenőri szolgálatunk folyamatosan ellenőrzi a 32 ezer kilométeres közúthálózatot, a jelentéseik alapján ütemezzük be az egyes javítási munkákat.. Ezekben a hónapokban is az utak úthálózati szerepe alapján végzünk lokális javítási munkákat, vagyis a forgalmasabb útszakaszokon található hibák javítása élvez elsőbbséget, első körben a gyorsforgalmi utakon, majd a főutakon, végül a mellékutakon avatkoznak be Somogy megyei mérnökségeink szakemberei.

A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg. 2018-ban például az utóbbi évek legnagyobb útfelújítási programjait indíthattuk el, melynek során csaknem 56,175 kilométernyi útfelújítás valósulhatott meg a megyében. (Erről itt írtunk részletesen.) Ezen program idén is folytatódik 32,667 kilométeren, kiegészülve a Magyar Falu Programban szereplő újabb útfelújítási projektekkel. Társaságunk a 2019-ben elinduló új útfelújítási programokat az illetékes szaktárca elrendelése alapján végezheti és indíthatja el, az idei felújítások előkészítése jelenleg is zajlik, a tervezési, közbeszerzési eljárásokat folytatják le szakembereink. A Magyar Közlöny 2018. december végi számában kormányhatározat született arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében országosan 50-50 milliárd forint értékben indulhassanak el új útfelújítási programok. (A Magyar Közlöny kérdéses számát csatoljuk, benne a tervezett projektek listájával.)

A megyei közutakon a költségvetési forrásokból megvalósuló útfelújítási programokon kívül a társaságunk számára biztosított éves forrásokból a lokális és nagyfelületű javításokat ütemezetten végezzük idén is. Ezen munkáink során 2018-ban a közel 1700 kilométeres Somogy megyei úthálózaton mintegy 11,2 ezer tonna aszfaltot használtunk fel Somogy megyében, idén a tervek szerint hasonló mennyiségű anyagot használhatunk majd fel, az elmúlt hetekben pedig már mintegy 1100 tonna aszfaltot dolgoztunk be a kátyúzási munkáink során.

Útfelújítás aTaranyi úton 2018 májusában
Útfelújítás aTaranyi úton 2018 májusában

A 2018-as évben a nagyatádi mérnökségünk hideg és meleg aszfalattal történő kátyúzással, valamint nagyfelületű burkolatjavítással összesen 2840 tonna aszfaltot dolgozott be a mérnökség területén, amely közvetlen költség szinten mintegy 142 millió forintba került. Ezen kívül végeztünk még repedéskiöntést, illetve a balesetveszélyes burkolatgyűrődések lemarását is. A hazai forrásból történő útfelújítási program keretein belül a mérnökség területén több, mint 20 kilométernyi útszakasz tudott megújulni. A tél folyamán is folyamatosan végezzük a kátyúzást, eddig több mint 110 tonna speciális kötőanyagú ömlesztett, illetve zsákos kátyúzó anyagot használtunk fel a balesetveszélyes burkolathibák megszüntetésére.

Jelenleg hidegaszfalt felhasználásával tudunk lokális javításokat végezni, a tartósabb javítási munkák márciustól-októberig zajlanak majd. Itt is fontos szempont, hogy a kátyúzási munkákat a legforgalmasabb szakaszokon végezzük el első körben, ezt követik az alacsonyabb forgalmú mellékutak. A tartósabb és hatékonyabb burkolatjavítási munkák elvégzésére tavasztól őszig van lehetőség, a teljes körű felújítások is ebben az időszakban valósulhatnak meg.

Idén Somogy megyéből eddig összesen két kátyúkárral kapcsolatos bejelentést kaptunk, ezek elbírálása folyamatban van. A közlekedők, ha kátyúkárt szenvednek, akkor az adott útszakasz kezelőjénél tehetnek bejelentést. Amennyiben a cégünk által kezelt szakaszokon éri kátyúkár a közlekedőt és azt bejelenti, akkor azt minden esetben teljes körűen kivizsgálják szakembereink. Ha közútkezelői felelősség állapítható meg, akkor abban az esetben a jogos kárigényt biztosítónkon keresztül térítjük meg. Fontos ugyanakkor megjegyezni, hogy társaságunk csak a 32 000 kilométernyi országos közúthálózat, vagyis a gyorsforgalmi, a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszainak üzemeltetési és fenntartási feladatait látja el (kivétel a koncessziós autópálya-üzemeltető cégekhez tartozó M5-ös és M6-os autópálya). Minden más – mintegy 140 ezer kilométernyi út – önkormányzati kezelésben van.”

Kormányhatározat a Magyar Falu Program részeként ütemezetten megvalósuló, kistelepüléseket érintő útfelújításokról:

Megosztás