Somogy közútjainak majdnem a harmada rossz

A Magyar Közút adatai szerint, további hetede pedig nem megfelelő állapotú. Jó besorolást Somogy országos útjainak mindössze 18,3 százaléka kapott, ennél kevesebb csak két vármegyében van.

Mind a munkájuk miatt gyakran utazók, mind a naponta ingázók, mind pedig a vállalkozók, a gazdaság szereplői pontosan tisztában vannak vele, milyen sokat számítanak a közlekedési viszonyok. Ráadásul alapvetően meghatározzák azt is, hogy egy-egy térségbe érkeznek-e befektetők, ezáltal teremtődnek-e minőségi és jól fizető munkahelyek, azaz vonzó-e egy környék, vagy inkább elköltöznek onnan az emberek. E tekintetben megyénket („vár” jelzővel és anélkül is) aligha mondhatjuk virágzónak, Dél-Somogyról nem is szólva. Lemaradásunk nemhogy csökkent volna, még nőtt is az elmúlt években.

A hazai úthálózat több mint 41 százaléka rossz minőségű

Magyarországon a teljes kiépített közúthálózat hossza mintegy 32 ezer km. A Magyar Közút burkolatállapot szerinti osztályozása alapján a 24,5 százaléka jó minőségű, 41,7 százaléka viszont rossz (6,4% megfelelő, 16,4% tűrhető, 10,6% pedig nem megfelelő).

Somogyban ilyen utakon közlekedünk

Somogy útjainak burkolatállapot szerinti besorolása:

Jó: 305 km (18,3%)

Rossz: 499 km (30%) a 4. legkevesebb

Megfelelő: 171 km (10,3%)

Tűrhető: 447,5 km (26,9%)

Nem megfelelő: 240 km (14,4%)

Nálunk a 3. legkevesebb a jó utak aránya az országban, csak Jász-Nagykun-Szolnok és Pest megyében gyengébb a mutató. A rossz állapotú útjaink aránya viszont a 4. legkevesebb, vagyis eszerint más vidékeken még nagyobb a gond.

Egyébként a főúthálózat jobb állapotban van, a mellékutak harmada viszont kifejezetten rossz minőségű.

Főúthálózat:

Jó: 120 km (26%)

Rossz: 103 km (22,4%)

Megfelelő: 62 km (13,4%)

Tűrhető: 90 km (19,6%)

Nem megfelelő: 86 km (18,7%)

Mellékhálózat:

Jó: 185 km (15,4%)

Rossz: 396 km (32,9%)

Megfelelő: 110 km (9,1%)

Tűrhető: 358 km (29,7%)

Nem megfelelő: 154 km (12,8%)

A 68-as főút és az M9-es kálváriája dióhéjban

Mint azzal számos alkalommal foglalkoztunk, térségünkben a legégetőbb gond a a Somogyot észak-déli irányban átszelő, a horvát határt az M7-es autópályával összekötő 95 km hosszú másodrendű főútvonal leromlott állapota.

Már a 2000-es évek második felében elkészült a teljes felújításának kiviteli terve, sőt, két szakaszon (a Nagyatádot és a Marcalit elkerülő szakasz) az építése is, aztán megállt az egész. 2021 februárjában jelentették be, hogy elindult a „felújítást célzó folyamat”, 2022 nyarán pedig azt, hogy elkezdik a korszerűsítés tervezését. Tavaly szeptemberben aztán kiderült, hogy ismét elhalasztják a 68-as főút felújítását.

Ugyancsak rendkívül hátrányosan érinti Nagyatád környékét és Dél-Somogyot, hogy a legutóbbi információk szerint az ország kelet-nyugati összeköttetését biztosítani hivatott M9-es autópálya Nagykanizsa-Kaposvár közötti szakaszát áttervezte a kormány: Segesd helyett Marcali irányából érinti Kaposvárt.

Már a gyorsforgalmi utak üzemeltetése is magánkézben van

2021-ben döntött az Orbán-kormány arról, hogy mintegy 2 ezer kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatot szervez ki magáncégeknek. Másfél évig tartott, amíg a Transparency International közérdekű adat igénylésével és bírósági perrel kiderítette: Mészáros Lőrinc és Szijj László érdekeltségei fogják üzemeltetni 35 évig a teljes magyarországi gyorsforgalmi úthálózatot 96,2 millió forintért – évente és kilométerenként. A koncesszió három és fél évtizede alatt 5 és fél ezer milliárd forint üti a szerencsés nyertesek markát.

Egyébként már vizsgálja az Európai Bizottság (EB) a magyar autópálya-koncessziós szerződést, hogy kiderüljön, sért-e uniós jogot.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly nyáron közzé tette, hogy az egyes gyorsforgalmi útszakaszok üzemeltetési feladatát kik végzik a jövőben. Az M7-es autópálya M0 és az országhatár közötti szakaszai üzemeltetését az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. látja el 2022. szept. 1-től.

Térkép: Magyar Közút Zrt.
Térkép: Magyar Közút Zrt.

A helyi utakra nincs pénzük az önkormányzatoknak

Az országos közutakénál (32 521 km) csaknem hatszor hosszabb a helyi közutak hossza: 183 156 km. Ezekről az önkormányzatoknak kellene gondoskodniuk, erre azonban gyakorlatilag nincs forrásuk. Szinte kizárólag célpályázatokon, mostanában főleg a Magyar Falu Program keretében nyerhetnek rá pénzt a kormánytól.

Megosztás