Egyre kevesebb élelmiszert veszünk, de sokkal több pénzért

Ez látszik az országos adatokból és a nagyatádiak elmondásából is. A háztartások egyre inkább visszafogják az élelmiszerre fordított kiadásaikat. Mind többen keresik az akciós és a gyengébb minőségű termékeket.

Több mint 20 éve nem zuhant ekkorát az élelmiszerboltok forgalma

A KSH hétfőn közzétett adatai szerint a magyarországi üzletek forgalma decemberben az egy évvel korábbihoz képest csökkent. Ami igazán figyelmeztető, hogy leginkább az élelmiszer jellegű vegyes kereskedések forgalma esett vissza:

ebben az üzlettípusban 10,5 százalékos visszaesés történt, ennél nagyobb mértékű zuhanás pedig nem volt az elmúlt 20 évben.

A korábbi rekord 2009 novemberére datálható, az akkori nemzetközi gazdasági válság hatására 7,9 százalékos csökkenést mértek.

Ugyancsak sokatmondó adat, hogy miközben 10,5 százalékkal csökkent az élelmiszerek forgalma, ezekben a boltokban mintegy 23 százalékkal több pénzt költöttek az emberek:

vagyis kevesebb élelmiszert vásároltunk jóval több pénzért.

Eközben egyébként az ital- és dohányárut értékesítő kereskedelmi egységek forgalma kissé még nőtt is.

Egyébként szintén esett valamelyest az internetes kereskedelem (-7,1%), az iparcikk jellegű (-5,5%), valamint a bútor- és műszakicikk-üzletek (-5,3%) eladása. Viszont az üzemanyag-kiskereskedelem decemberig kb. 25 százalékkal nőtt, ám amikor megszűnt a benzin és a dízel hatósági ára, azonnal visszaesett a kereslet a kutakon.

A megoszlást tekintve a legnagyobb forgalmat a kiskereskedelemben az élelmiszerboltok bonyolítják (48 százalék). A KSH adataiból látszik: már június óta kevesebb élelmiszert vásárolnak az emberek, a visszaesés október óta pedig markánsan nőtt. 

Válságtüneteket látnak a szakértők

Olyan folyamatokat látni, amelyek válságok közepette alakulnak ki – értékelték az adatokat a Portfoliónak a szakértők. A kilátások sem jók: idén várhatóan csökkenni fog a fogyasztás a magas infláció és a visszaeső reálbérek miatt.

A következő hónapokban a növekvő infláció, egyes háztartások esetén a meredeken megugró rezsiköltségek, a kedvezményes üzemanyagárak kivezetése, az előbbiek miatt a tavalyi év utolsó hónapjaitól csökkenő reálbérek, az emelkedő kamatok, valamint a nagyobb láncokat érintő kiskereskedelmi különadó miatt folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom visszaesése – prognosztizálták.

A nagyatádiak kevesebbet vásárolnak, az akciós termékeket keresik

Sokkal kevesebb csipszet veszünk, sajtból is kevesebbet; és már nem vagyok hajlandó betenni a kosárba pl. a hurkát és a kolbászt, mert pofátlanul drágább lett, korábban 1000 forint volt, most már 2500. Egy ideje pedig már otthon sütjük a kenyeret – válaszolta egy kétgyermekes nagyatádi családapa. – Összességében azt látom, hogy az a heti nagybevásárlásunk a Lidl-ben, ami pár hónapja 18 ezer volt, most nem áll meg 25 alatt.

Egyre több dologra mondom azt, hogy na, nem, ennyiért már nem veszem meg, most hétvégén pl. a kólára – mondta egy kétgyermekes családanya. – És eddig mindent egy helyen vásároltam, most már pl. sajtért átmegyek egy másik üzletbe. Ruhát muszáj venni a gyerekeknek, magamnak eddig is ritkán szoktam, a férjem kint dolgozik, a benzinen nem tudunk spórolni, annyi, hogy azért még fodrászhoz eljárok.

Tudatosabban vásárolok. Amíg korábban kértem egy kiló húst, és azt kérdezték, 1,30, maradhat?, bólintottam, most nem. Ezenkívül az akciós termékeket választom – ez egy felső középréteghez sorolható férfi reakciója.

Az akciósat veszem, utána döntöm el, hogy mit főzök abból – mondta az ötvenes családanya. – Nagyon visszafogtam a gyümölcsök és a tejtermékek vásárlását: a kefírét, a joghurtét és a sajtét. Most pedig nekiállok kenyeret és kiflit sütni, mert elképesztő, hogy pl. a nagykifli 160 forintba kerül.

A fenti válaszadók kivétel nélkül a jövedelmi középréteghez vagy felső középréteghez tartozók; az alsó középréteg, pláne a szegények sokkal súlyosabb gondokkal küszködnek, közülük néhányan annyit közöltek, hogy fáznak otthon, ill. gyakran már úgy sem tudják beosztani a hónap végéig a pénzüket, hogy kizárólag a legolcsóbb élelmiszereket veszik.

Egyetlen pozitív változásra tudunk rámutatni: a háztartások túlnyomó többségében csökkent az élelmiszer-pazarlás.

Alapvetően mind a válaszokból, mind a statisztikai adatokból az rajzolódik ki, hogy – a jómódúak kivételével – mindegyik jövedelmi réteg eggyel alacsonyabb szintre lépett elsősorban az élelmiszer-vásárlást tekintve – a legszegényebbeknek viszont már nem maradt hova hátra lépni. A fogyasztás csökkenése részben mennyiségi esést, részben pedig minőségi romlást jelent.

Illusztráció.
Illusztráció.

Megosztás