Ezek a legfontosabb tudnivalók a bővülő kerékpárút-hálózattal kapcsolatban

A meglévő kerékpárút-hálózat bővítése kapcsán számos kérdés felmerült az elmúlt időszakban, amelyekre most igyekszünk választ adni. Elöljáróban: négy szakmai fórumot jártak meg a tervek, amelyek megfelelnek az útügyi műszaki előírásoknak. 

– A kerékpáros közlekedést erősíteni szükséges, az uniós pályázatokat is ilyen feltételekkel, ilyen szellemiséggel írják ki, hisz a közlekedésben szemléletet kell váltani. Előtérbe helyezendő a fenntartható, környezettudatos közlekedés – mondta el Svégel Gábor, az önkormányzat műszaki irodájának vezetője. Magyarán: ahhoz, hogy az Élhető Nagyatád projekt minden eleme megvalósuljon, a kerékpárút-hálózat bővítését is kellett eszközölni a megfelelő paraméterekkel.

A legtöbb kérdés az Árpád utcában felfestett nyitott kerékpársávra vonatkozik, mely a Jókai utcai kereszteződéstől a Hunyadi utcáig tart.

A definíció szerint 

a nyitott kerékpársávot – amely a kerékpárosok közlekedésére kijelölt sáv – az úttesten felfestett fehér színű szaggatott vonal és kerékpárt mutató burkolati jel is jelzi. A nyitott kerékpársávot – az egy irányban vagy egymással szemben közlekedő járművek egymás mellett történő elhaladás ezt szükségessé teszi – más járművek is igénybe vehetik, az irányváltoztatásra vonatkozó szabályok megtartása mellett. A jobbra bekanyarodást a nyitott kerékpársávról kell végrehajtani. A kerékpáros balra bekanyarodásra történő felkészülés céljából, vagy ha a nyitott kerékpársáv megszűnik, a nyitott kerékpársávot elhagyhatja.

Lényegében folyamatos haladásra nem használhatják az autósok, ám szembejövő forgalom esetén – figyelembe véve a bicikliseket – a szaggatott vonalon belülre is ráhajthatnak, ahogy ezt már mi is leírtuk. Újdonság azonban, hogy nyitott kerékpársáv esetén nem felfestendő a felezővonal, így az Árpád utca azon részén nem is lesz felezővonal.

Fontos változás még, hogy a Kossuth utcai kerékpárútról – ahhoz, hogy a biciklis az Árpád utcát szabályosan közelítse meg – a Szabó Dezső utca felé kell fordulni, majd a Szabó Dezső utcából ráhajtani a lámpás kereszteződésen át az Árpád utcára. Ehhez segítség, hogy két STOP-vonalat alakítanak ki a kereszteződésben, egyet az autósoknak (ez lesz hátrébb), egyet pedig a bicikliseknek, azaz a zöld jelzést követően a biciklisek indulhatnak először. Az Árpád utca elejétől és a Jókai utca kereszteződéséig kerékpáros nyom lesz felfestve, azaz piktogram. Ez leírva kissé bonyolultan hangzik, ám a jövőben felfestett útburkolati jelek egyértelmű és érthető módon szabályozzák a haladási irányt – amint az összes felfestés elkészül, részletes összefoglalót készítünk.

– A Bajcsy-Zsilinszky utcában a parkolás rendje nem fog változni, azonban kerékpáros piktogramok lesznek felfestve (úgynevezett kerékpáros nyom), azaz figyelemfelhívás, hogy ott biciklisekre is számíthatnak az autósok. Az utcában kihelyezett 30-as táblák megmaradnak, hisz a kerékpáros nyom felfestése ezt megköveteli, továbbá az ott lévő intézményhálózat is okot ad arra, hogy némileg lassuljon a forgalom a szakaszon – magyarázta Svégel Gábor.

Amit még ezzel kapcsolatban érdemes megjegyezni: a kerékpáros piktogramok irányhelyesen lesznek felfestve, azaz a kerékpáros az ellentétes oldalon, a forgalommal szemben nem kerékpározhat, illetve fontos lehet még, hogy itt sem lesz felfestve felezővonal.

A kisebb utcákban kerékpársávot festettek fel, de csak az egyik oldalra (a Munkás, a Beregszászi és az Alkotmány utcákba). Erre azért volt szükség, hogy a meglévő, Dózsa György utcán lévő kerékpársávokat össze tudják kötni az Bajcsy-Zsilinszky utcán újonnan kialakított hálózattal. 

– Ezekben az utcákban azért csak az egyik oldalon van kerékpársáv, hogy a normál közlekedést fenn tudjuk tartani, illetve a parkolás is megoldható legyen. Szükséges még megjegyezni, hogy családi házas területeken a gépjárművek parkolását alapvetően az ingatlanon belül kell megtenni. – tette hozzá az irodavezető.

A munkálatok az érintett utcák teljes egészén folynak még, a felfestések nem készültek el teljesen, útépítések, parkoló kialakítások folynak, a forgalomirányító táblák kihelyezése is zajlik. Ezek a rekonstrukciók mind az „Élhető Nagyatád” projekt keretében valósulnak meg, és a munkák előrehaladtával mi is beszámolunk a fontosabb tudnivalókról, változásokról – ahogy eddig is tettük.

(Fotók: Ormai Bálint)

Megosztás