Változik a nagyatádi helyi buszközlekedés szeptembertől

A képviselő-testület döntése értelmében 2025. szeptember 1-jétől új menetrend lép életbe a helyi buszközlekedésben. A változás a 4-es számú, Bodvicát és Kivadárt érintő vonalat teljes egészében, az 1-es, henészi vonalat pedig részlegesen érinti. A döntés hátterében a járatok alacsony kihasználtsága és a közszolgáltatás növekvő költségei és az állami támogatás drasztikus csökkenése állnak.

A Nagyatád Város Önkormányzata és a közszolgáltatást végző MÁV Személyszállítási Zrt. közötti szerződés felülvizsgálatára az évről évre növekvő önkormányzati ráfordítások miatt volt szükség. A szolgáltató előrejelzése szerint a jelenlegi rendszer fenntartása 2026-ban várhatóan több mint 6 millió forint többletkiadást jelentene a városnak, miközben az állami finanszírozás drasztikusan csökkent, évente 400 ezer forintra.

A költségek racionalizálása érdekében az önkormányzat a járatok kihasználtságának felmérését kérte a szolgáltatótól. A 2025. május 5. és 16. között végzett utasszámlálás eredményei egyértelműen megmutatták, mely vonalak fenntartása vált gazdaságilag indokolatlanná.

Alacsony utasszám, magas költségek

A vizsgálat kimutatta, hogy a leghosszabb útvonalon közlekedő, Bodvicát és Kivadárt kiszolgáló 4-es buszjárat kihasználtsága rendkívül alacsony. A délelőtti járatot a kéthetes felmérési időszakban egyetlen utas sem vette igénybe. A délutáni, Kivadárra induló buszon átlagosan 6 fő utazott, míg a visszaúton mindössze 0,4 fő volt az átlagos utasszám.

Az 1-es, henészi városrészt érintő járat esetében a kép vegyesebb. A reggeli és délutáni, elsősorban iskolások és óvodások által használt járatok jól kihasználtak, átlagosan 31, illetve 17,8 utassal közlekedtek. Ezzel szemben a napközbeni járat gyakorlatilag üresen, átlagosan 0,2 fős utasszámmal közlekedett, így ennek fenntartása sem indokolt.

Jól működik ugyanakkor az 5-ös számú, az Éltes Mátyás Általános Iskolát közvetlenül az autóbusz-állomással összekötő járat. A reggeli járaton átlagosan 32,5, a délutánin pedig 19,3 diák utazott, így ennek a vonalnak a fenntartása továbbra is biztosított.

A változások szeptember 1-jétől

A képviselő-testület a felmérési adatok alapján a következő döntéseket hozta:

  • A 4-es számú autóbuszvonal (bodvicai, kivadári városrész) 2025. szeptember 1-től szünetel. Alternatívaként a szolgáltató a szinte ugyanakkor közlekedő 6117-es számú helyközi autóbuszjáratot ajánlja, melyet a 14 év alattiak díjmentesen, a diákok pedig kedvezményesen vehetnek igénybe.
  • Az 1-es számú autóbuszvonal napközbeni járata megszűnik, a reggeli és délutáni, jól kihasznált járatok továbbra is közlekednek.
  • Az 5-ös számú autóbuszvonal változatlan menetrend szerint közlekedik tovább.

A módosításoktól az önkormányzat a kilométer-teljesítmény mintegy 60%-os csökkenését várja, ami jelentősen enyhíti a város költségvetésére nehezedő terheket. A cél az, hogy a közszolgáltatás a valós lakossági igényekhez igazodjon, és fenntarthatóvá váljon.

Az új, 2025. szeptember 1-től érvényes menetrend már elérhető, amely a tanítási napokon érvényes járatokat tartalmazza az 1-es és 5-ös vonalakon.

Az új menetrend főbb indulási időpontjai (tanítási napokon):

  • 1-es járat az Autóbusz-állomásról Henészbe: 7:15 és 16:05
  • 5-ös járat az Autóbusz-állomásról az Éltes Mátyás iskolához: 7:45 és 15:50

A teljes, szeptember 1-től érvényes menetrend itt látható:

Megosztás