Közút: hétfőn kezdjük a segesdi Rinya-híd helyreállítását

Két hétig a magas vízállás akadályozta a vizsgálatokat, utána külön eljárásban kellett beszerezni a szükséges eszközöket és anyagokat. Így a közút szerint nem is volt lehetőségük előbb elkezdeni a híd helyreállítását.

Ezt válaszolta kérdéseinkre a Magyar Közút N. Zrt., amelyeket azt követően küldtünk el az állami társaságnak, hogy pénteken Segesden jártak a honvédség műszaki szaekemberei. A közút arra is felhívta a figyelmet: a nagyobb teherautók nem használhatnák a mellékutakat, emiatt bejelentést is tettek a rendőrséghez.

A Honvédelmi Minisztérium Kommunikációs Osztálya is válaszolt kérdésünkre. Röviden azt közölték: „A megrongálódott hídnál történt helyszíni szemle során a közútkezelő tájékoztatta a segesdi polgármestert és a műszaki katonákat, hogy hétfőn a közútkezelő munkatársai megkezdik a híd helyreállítási folyamatait. Ebből kifolyólag a Magyar Honvédségnek a felújítási munkálatokkal kapcsolatosan egyéb teendője nincs.”

A Magyar Közút válaszában egyébként említés sincs arról, mikor állnak neki a nagyatádi elkerülőn lévő Rinya-híd helyreállításának. Az alábbiakban teljes terjedelmében közöljük az állami közútkezelő vállalat válaszát.

„A megyében található károsodott útszakaszok helyreállítását már korábban megkezdtük, így Kisviden már járható a kezelésünkben lévő út, Varászlónál pedig a hasonlóan károsodott, kisebb méretű mellékúti hidat Somogy és Zala megyék határán helyreállítottuk. A 68-as főút több szakaszán és Belegnél is károsodott a burkolat, ezeken a helyszíneken a – helyenként 2 m magasságú – töltéseket helyreállítottuk betonozás előtti állapotban van jelenleg a helyreállítás. Szeptember közepén tervezzük valamennyi – általunk végzett – károsodott útszakasz aszfaltozási munkáit. 

Az elmúlt hónapban valamennyi, a rendkívüli havaria helyzet miatt károsodott helyszínt (utat, hidat egyaránt) fel kellett mérnünk annak érdekében, hogy mérlegelhessük, melyek azok a feladatok, amelyeket társaságunk is meg tud oldani, és melyek esetében kell külső forrásokat, eszközöket bevonni. Az utak esetében viszonylag könnyebb volt a döntés, hiszen miután nem volt csapadékban utánpótlás, világosan látszott, milyen károk keletkeztek. Nagyon fontos kiemelni, hogy a két Rinya hídnál az ár nem vonult le azonnal, így nem látszott, valójában milyen károk keletkeztek ténylegesen a hídszerkezetben. A vizsgálatokat a magas vízállás több, mint két hétig akadályozta. A nagyobb hidak háttöltéseinek elkészítéséhez olyan eszközökre és anyagokra volt szükségünk, amelyekkel társaságunk nem rendelkezett, így azokat egy külön beszerzési eljárás keretében kellett beszerezni. Az árhullám levonulását követően a Katasztrófavédelem munkatársai a két árokba került gépjárművet kiemelték majd elszállították. Ezt követően nyílt lehetőségünk meghatározni a helyreállításhoz szükséges anyagokat és technológiát. Így a híd helyreállítását előbb megkezdeni nem volt lehetőségünk, vagyis amint lehetőségünk nyílt rá, minden szükséges beszerzést, tervezést és beavatkozást elkezdtünk az érintett szakaszokon és hidakon. A segesdi Rinya híd helyreállítását pedig egy kicsit korábban, már augusztus 31-én hétfőn el tudjuk kezdeni.

A Magyar Honvédség Segesd polgármesterének hívására valóban volt a helyszínen, erre a megbeszélésre társaságunk is meghívást kapott. A helyszíni szemlén szakembereink elmondták, hogy ideiglenes híd építésének csak abban az esetben lett volna értelme, ha magát a teljes hídszerekezetet is elvitte volna a víz. Az ideiglenes híd építése egyébként ugyanúgy hosszabb előkészítő munkát igényel: a híd építését tervezés előzné meg, majd a Kormányhivatal hatóságának és társaságunknak, mint kezelőnek mind a tervet, mind pedig az elkészült ideiglenes létesítményt engedélyeznie kell. Maga az előkészület is több, mint háromnegyed évet venne igénybe. Az engedélyezést követően a meglévő híd mellett utat kellene építeni, majd leszállítani és beemelni az ideiglenes hidat. Ennek költségvonzata is meghaladja a 100 millió forintot. Tehát a fentiekben írtak miatt ez a megoldás gyorsan el lett vetve, mellyel a Magyar Honvédség szakemberei is egyet értettek. Ráadásul a hétfőn induló munkák miatt ez már tárgytalan is volt.

A biztonság társaságunk számára is rendkívül fontos, az a tény, hogy a 68-as főút lezárása miatt a 7,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművek a mellékutakat használják, a KRESZ szabályaival ellentétes. Az ilyen esetekben társaságunk is bejelentéssel él a Rendőrség felé a szabályokat nem követők kiszűrése érdekében.”

 

Megosztás