Győrfi Pál az Atádhírnek: Somogyban az elmúlt 22 napban 1483 embert láttunk el az új ügyeleti rendszerben
Az Országos Mentőszolgálat szóvivője az Atádhírnek elmondta: a betegforgalom hétvégenként valamivel magasabb Nagyatádon, azonban hétköznapokon a háziorvosi ügyeletre másfél óránként megy be valaki.
Mint korábban írtuk, november 1-jén elindult Somogyban is az új ügyeleti rend, amihez egy új, központi telefonszám is tartozik, a 1830. Megkerestük az Országos Mentőszolgálatot, és Győri Pál, a mentőszolgálat szóvivője telefonos interjú keretében számolt be az új rendszer bevezetése óta eltelt időszak tapasztalatairól.
Elmondta, hogy az esetek több mint tíz százalékában elegendő volt a telefonos segítségnyújtás. Az új, 1830-as telefonszámon a mentőszolgálat szakembereivel lehet beszélni (egy rögzített vonalon, ez pedig beteg- és minőségbiztosítás szempontjából is követhető, értékelhető, így nagy előnyt jelenthet a pácienseknek), akik el tudják dönteni, hogy mire van szüksége a betegnek.
– Itt egy kérdezési protokoll alapján döntik el, hogy a betegnek egészségügyi tanácsadásra van szüksége, gyógyszert kell felíratni, vagy súlyos panasza van és mentőt kell hozzá küldeni, illetve elegendő, ha az orvos a lakásán látja el – modta el Győrfi Pál.
Ráadásul a hívások olyan helyre futnak be, ahol egy helyen elérhető a műveletirányító, illetve a mentőszolgálat mentésirányítója.
Kiemelte: mentőt továbbra is a 112-es telefonszámon kell hívni.
– A somogyi indulás óta, azaz elmúlt 22 napban összesen 1483 embert láttunk el az ügyeleteken Somogyban. 184 esetben elegendő volt telefonon tanácsot adni, 1207 beteg, aki bement az ügyeleti telephelyek valamelyikre, és volt 92 olyan beteg, akihez mentőt kellett küldeni. Az 1483 hívásból összesen 6 beteg volt súlyosabb tünetekkel, az maradék enyhe tünetekkel, panaszokkal kereste fel az ügyeletet.
Győrfi Pál hozzátette: az ügyeleti betegek 30 százaléka 18 év alatti. Ehhez hozzátette, hogy a gyermekek esetében, ha a 1830-as számon úgy ítélik meg a szakemberek, akkor a nagyatádi telephelyen is fel lehet keresni mind a háziorvosok közreműködésével végzett ellátást, mind a sürgősségi ügyeletei ellátást, tehát nem kell Kaposvárig menni a gyerekekkel sem.
A szóvivő kitért arra is, hogy az ügyeleti esetek 97 százalékában elég volt a pácienseknél az első vizsgálat és ellátás, azaz nem kellett további orvosi segítséget igénybe venniük.
Felhívta a figyelmet a mentőszolgálat ÉletMentő applikációjára, amely – súlyosabb esetben – a mentők kiérkezéséig egyebek mellett segítséget és támogatást nyújt az elsősegély alkalmazásával kapcsolatban.
Az új ügyeleti rendszer bevezetésével kapcsolatban úgy fogalmazott a szóvivő, hogy az elmúlt évtizedekben egy olyan ügyeleti rendszer alakult ki Magyarországon, ami nagyon vegyes képet mutatott mind szerkezetében, szakmailag és minőségbiztosítási szempontból is.
– Volt olyan hely, ahol kiválóan működött, de sok helyen ennek az ellenkezőjét tapasztalták a betegek.
Győrfi Pál szerint az új ügyeleti rendszer koncepciója a következő: a beteg lakjon bármelyik vármegyében, kapja meg az állapotának megfelelő ellátást. Ehhez hozzátette: arra, hogy az új rendszer működtetni tudják másfél évig készültek Hajdú-Biharban, ahol tapasztalatokat gyűjtöttek, amik mentén alakították ki a mostani koncepciót.
– A mentőszolgálatnak korábban is volt tapasztalata ebben, hisz például Szombathelyen az OMSZ működtette az ügyeletet, de volt száznál is több település, ahol hosszú éveken kereszült a szolgálat munkatársai irányították az ügyeleti rendszert.