A tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete
Három év alatt csaknem 30 BZ motorvonat ment tönkre, olyan, ami a Nagyatád – Somogyszob vonalon is közlekedett. Egyre kevesebb jármű áll rendelkezésre, mindez a vidéki mellékvonalakat érinti leginkább – írja a Közlekedő Tömeg, akik először számoltak be a tavalyi mellékvonalak bezárásáról.
A Közlekedő Tömeg aktuális közleményében úgy fogalmaz: a tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma. Amint az a vasúttársaság a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni, az előző éveknél kisebb mértékben ugyan, de tovább csökkent a forgalomba adható dízelmotorvonatok száma. A három évvel korábbi állományhoz viszonyítva így is mellbevágó a változás: ma a vasúttársaság 12 százalékkal kevesebb dízelmotorvonatot képes forgalomba adni.
Azt írják, hogy a járművek rendelkezésre állása továbbra is siralmas: a MÁV-Start legkorszerűbb dízel-motorvonatainak számító (de így is több, mint 20 éves) Desirók harmadát, a még szintén korszerűnek tekinthető (magaspadlós, de klimatizált) Uzsgyik 40 százalékát, a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több, mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.
A közérdekű adatigénylésükre kapott válaszként kiderült, hogy tavaly júniusban 15-ször (856) több járat maradt ki a MÁV-nál, mint egy évvel korábban (56). Hozzáteszik: az utolsó pillanatban kimaradt vagy operatív pótlásra szoruló vonatok száma csak a tavalyi év végére esett vissza a 2022-es szintre (havi 100 alá), ám ezt csak olyan áron sikerült megvalósítani, hogy a vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.
Arról is írnak, hogy a vasúttársaságnál nincs szó mellékvonalakra szánt járművek beszerzéséről, annak ellenére, hogy ezek jelentik a MÁV-Start hálózatának több, mint felét.
Ezekből azt a következtetést vonják le, hogy a versenyképes közösségi közlekedés módszeres lepusztítása újabb tünete annak a folyamatnak, hogy a kormányzat elengedte a vidéki Magyarország kezét.
Arról, hogy a MÁV-Start és a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium egyik pillanatról a másikra megszüntette a személyszállítást a Nagyatád – Somogyszob vasútvonalon, itt írtunk:
A „további intézkedésig” érvényes “közlekedésimód-váltás” bevezetéseről az Atádhír is beszámolt: