Atádi diákok az érettségiről: nem vesznek figyelembe minket

A járvány csúcsán kell a diákok megírniuk az érettségiket jelen állás szerint. Egy hónapja otthonról tanulnak, nem érintkeznek diáktársaikkal. Az atádi végzősöket kérdeztük, miként élik meg a felkészülést.

Soha nem volt még példa Magyarországon az oktatási rendszer ilyen szintű kihívására, mint most, a COVID-19 járvány idején. Egy hónap alatt kellett az oktatást digitális színtérré átalakítani, minden diákból lényegében magántanuló lett, most pedig a  járvány berobbanásakor készülnek érettségi vizsgát tenni. Ekörül számos vitát szító kérdés merült fel: egyrészről sokan egyetértenek a vizsgák megtartásának szükségességével, másrészről a kiválasztott időpont jelenleg egybeesik azzal a dátummal, amikorra a magyarországi járvány tetőzését becsülték. Hogyan gondolkodnak a nagyatádi diákok a kialakult helyzetről?

Az általunk megkérdezett egyik végzős diák Veszprémben szándékozik továbbtanulni anglisztika szakon.  Mint mondta, halad a felkészüléssel, ám koránt sem olyan gördülékenyen, mintha az iskolában zajlana a tanítás.

Nekem az otthoni felkészülés nem jelent akkora gondot, eddig is otthon kellett kidolgozni a tételeket, az irodalmat leszámítva. Viszont a távoktatás elég megterhelő, minden nap ránk zúdítanak elég nagy mennyiségű tananyagot.  A feladatok nem nehezebbek, viszont most nincs külön órai munka és házi feladat, hanem mindet egyben, házi feladatként kapjuk meg. És bár egész jól tudunk kommunikálni a tanárral messengeren és google classroomon keresztül, azért mégsem ugyanaz, mintha élőben magyarázná. Nyilván vannak elmaradások, senki nincs a toppon, már kicsit mindenkinek elege van a bezártságból, és abból, hogy nem találkozhat senkivel.
A szóbeli érettségik elmaradásával talán nincs akkora nyomás, meg hamar végzünk a vizsgákkal, viszont az a baj, hogy a szóbeli érettségik eltörlésével nem lesz lehetőség felhúzni az eredményeket, ha valaki nem teljesít elég jól az írásbelin. Szerintem azért ugyanannyit fog érni az érettségi így is, hogy nem lesz szóbeli.
Viszont az érettségi időpontjával már nem vagyok elégedett. 25-en vagyunk az osztályban, és a legtöbben úgy gondoljuk, hogy igazán eltolhatták volna júniusra, a tanáraink is így vélekedtek. Elég fura lesz úgy vizsgázni, hogy két hónapja nem láttuk egymást, most meg majd a járvány csúcsán egy teremben leszünk. Én sem szeretnék hazavinni fertőzést, amit esetleg édesanyámnak továbbadnék – nyilatkozta az egyik adys diák.

A gimnázium 12/H osztály tanulójának, Herskovits Hannának komoly kritikái fogalmazódtak meg a kialakult helyzetben.

Nekünk az fáj a legjobban, hogy nem vesznek figyelembe minket. Millió és egy petíció indult már mind tanár, mind diák részéről egyaránt, lett volna egy csomó másik lehetőség is a mostani helyett, de semmi eredménye nem lett. Szerintem el se olvasták az illetékesek.  A felénk történő kommunikáció pedig kritikán aluli. Ilyeneket hallani, hogy akit zavar, halasszon egy évet, meg hogy miért fáj az, ha halasztok egy évet? Hogyhogy miért? Mert elveszítek egy egész évet, és ha később érettségizik mindenki, akkor dupla annyi emberrel kell versenyeznem a felvételin.

Hanna szerint jobb lett volna egy későbbi időpontra halasztani a vizsgákat.

Mi először sokáig abban reménykedtünk, hogy eltolják május végére, főleg, mivel nincs szóbeli. Az írásbelik két-három hét alatt lemennének, akkor meg nem értem, miért nem várhatott volna az egész. Ambivalens érzéseim vannak: egyrészt örülök, hogy megtartják, mert akkor végzünk két hét alatt, és utána ott az egész nyár pihenésre. De így, hogy tetőzik a járvány, érdekes lesz bemenni, és találkozni emberekkel, akiket két hónapja a járvány miatt kerülnünk kellett. Veszélyesnek is tartom, van olyan osztálytársam, aki a nagyszüleivel él, nem lenne jó, ha pont ő vinné haza a betegséget. Nagyon zavar az is, hogy nem teszik kötelezővé az érettségin se a kesztyűt, se a maszkot. Vajon, aki kéri, annak biztosítják-e majd? Nem tudunk semmi biztosat.

Anna az orvosi egyetemre felvételizik. Ehhez két tárgyból is emelt szintű érettségire készül.

Én kémiából és bioszból emelt szintűt teszek, és még nem tudjuk, hol fogjuk megírni? Itt Atádon, vagy Kaposváron? Reméljük, lassan közlik ezt is. Az is elég zavaró, hogy a szóbeli hiányában nem lehet javítani az írásbelin. Ez főleg emelt szinten jelent nagy gondot. A felvételi ponthatárokról sem mondanak semmi kézzel foghatót, elvileg nem módosulnak, de ezt nehezem hiszem el. Ezt szerintem eléggé elrontották, valamit muszáj lesz változtatni, különben senkit nem vesznek fel.

Mindezeken felül sok élménytől lettek megfosztva a bezárkózás miatt. Olyan eseményekből maradnak ki, amelyek pótolhatatlanok egy végzős diák számára.

Nagyon elszomorító számunkra, hogy nem lesz se ballagás, se szerenád, a jó dolgokat elveszítjük, de a járvány közepén azért beültetnek minket érettségizni, ahol nem is szólhatunk az osztálytársainkhoz. A morál eléggé a földön van így is, nem tudunk találkozni, nem tudunk elbúcsúzni egymástól, nem lesz lehetőségünk méltón befejezni az iskolát.

Bár Gulyás Gergely miniszter legújabb bejelentése alapján a diákok elhalaszthatják a vizsgáikat őszre is, ám ezzel a lehetőséggel csak kevesen élnek. Havasi Barna, az Ady gimnázium 12/A osztályának tanulója is inkább belevág az érettségibe. Ő Keszthelyre jelentkezett vidékfejlesztési agrármérnök szakra.

Nem akarok még egy fél évet várni, élni fogok a lehetőséggel. Érdekes lesz így ez az érettségi. Mert, ugye most nem szabad találkozni, de május elején meg majd gyülekező lesz az iskoláknál, elkerülhetetlen lesz, hogy találkozzunk a többiekkel, meg hogy többen legyünk egy légtérben a járvány kellős közepén.

Barna arra panaszkodott, hogy a kialakult helyzetben nehéz a tájékozódás.

Az sem túl jó dolog, hogy az információ nehezen jut el hozzánk, minden nap mást hallani. Én többnyire az osztálytársaimtól tudom meg, ha van változás, meg persze nézzük az iskola facebook-oldalát. De elég nehézkes a tájékozódás, egyik nap ezt mondják, a másik nap meg azt.

Barna szerint nem tud minden diák hatékonyan felkészülni otthon.

Valamilyen szinten megoldható, de nem teljes mértékben és nem mindenki számára. Vannak diákok, akiknek nehézséget okoz, hogy egyedül értelmezzen egy-egy feladatot, nem ugyanaz, mintha a tanár végigvezetné. Arról nem is beszélve, hogy nem mindenkinek van meg a technikai háttere az otthoni készülődéshez. Most extrán motiváltnak és szorgalmasnak kell lenni, és aki eddig is nehezen tanult, az most még jobban lemaradhat. Nekem például nagy segítség, hogy már korábban leérettségizett barátaimtól tudtam szerezni kidolgozott tételeket.

Sokan készültek volna előrehozott érettségire is, ám idén erre nem lesz lehetőség. Luptyák Dominik, a gimnázium 11/B osztályos tanulója úgy véli, a többi vizsgát is el kellett volna tolni.

Én két tárgyból csináltam volna előrehozott érettségit: informatikából és emelt szinten angolból. Ennek az elmaradását megértem, viszont az osztályozó vizsgák elhalasztását már kevésbé: 16-án írtuk volna, előtte egy nappal szóltak, hogy elmarad. Most még szerintem nálunk nem lett volna akkora kockázat, nem úgy mint május elején, amikor az érettségik lesznek. Azt nem értem, hogy akkor miért kell majd bevállalni a rizikót, szerintem nem kéne megtartani. Van még időnk, senki nem halna bele, ha nyáron, vagy ősszel kéne megírni az érettségit, nyilván a felvételizők írják meg előbb, de azt is lehetett volna valahogy csúsztatni szerintem – nyilatkozta Dominik. 

Vajon a mostani vizsgák sikeressége mennyire fogja tükrözni a diákok valódi tudását? A digitális távoktatással minden információt sikeresen eljuttathatott egy tanár a diákjainak? Mennyire befolyásolja az eredményt a szóbeli hiánya – ami erőssége azoknak, akik a kétirányú kommunikációban jobban ki tudják fejezni az álláspontjukat, mint papíron írásban. Mennyire nyomja rá bélyegét az érettségikre a diákok lélekbeli kimerülése, a ballagási rítusok hiánya, a bezártság okozta kiégés? És vajon mekkora kockázatot vállalnak most a diákok a vizsgák megírásával? Erre csak utólag fogunk teljes választ adni.

(A nyitókép illusztráció)

Megosztás