hirdetés
2022. November 29, Kedd
Taksony napja

Nagyot romlottak itthon az üzleti várakozások Szerző: Herr Dávid | 2020-11-24 10:06:00 | Címkék: konjunktúra, ipar, index, gki, gazdaság, nagyatád

Országosan nagyot zuhant az üzleti bizalmi index, ez egyre inkább érezhető környékünkön is. Több üzlet már bezárt Nagyatádon, és az ipari szektor is megrengett. Ugyanakkor néhány ágazatban még tartják magukat.

hirdetés

Novemberben a GKI konjunktúraindexe az októberi mínusz 18,8 pontról mínusz 23,7 pontra romlott. Az üzleti bizalmi index pedig az októberi mínusz 13,4 pontról mínusz 20,4 pontra esett – írta a 24.hu. Ez azt jelenti, hogy a magyar vállalatok, vállalkozások egyre kilátástalanabbnak látják a jövőt, nem mernek, vagy nem tudnak nagyobb beruházásokba kezdeni, és egyre többen állnak át egyfajta túlélési stratégiára.

A Torma Üzletház tulajdonosa, Torma István úgy látja, a kiskereskedők különösen nehéz helyzetbe kerültek. István fő tevékenysége az ingatlanok bérbeadása – a legtöbb esetben üzleti célokra.

A láncolat végén állok, én úgy látom, hogy egyes szegmensek felfelé ívelnek, míg mások lefelé. A fogyasztási cikkekkel foglalkozóknak most nagyon nem megy a bolt, Nagyatádon visszaesésben vannak, a nagyobb áruházakkal nem tudnak versenyre kelni – állapította meg Torma István. – Nálam két ruhabutik is becsukott, és most négy üzlethelyiségem is kiadó – ilyen utoljára évekkel ezelőtt volt. Általában rögtön jelentkezik a megüresedett üzlethelyiségekbe valaki bérlőnek, egy héten belül ki szoktam adni őket, most viszont megtorpant a vállalkozók kedve. Hozzáteszem, volt ennél rosszabb időszak is.

Országos szinten a szolgáltató és kereskedelmi cégek bizalmi indexe áprilisban közelítette meg a jelenlegi állapotot, ami akkor az évtized minimumát jelentette. Az eladási pozíció megítélése is nagyon alacsony szinten hullámzik, a rendelések várható alakulásáról alkotott vélemény pedig jelentősen zuhant.

Nagyon jelentősen erősödött a pesszimizmus az iparvállalatok körében is. Ez különösen igaz a gépiparra. Ebben a szektorban a járvány hatása csak nyár végétől vált érezhetővé, most viszont a rendelések visszaesése miatt már több vállalat kényszerült a stratégiája áttervezésére.

A nagyatádi Rola Gépipari Kft. ügyvezetője, Kolics Tamás szerint a rendeléseik 40-50 százalékra estek vissza, egy korábbi beruházási tervet már el kellett vetniük.

Nehéz helyzetben vagyunk. Szerettük volna a gépparkunkat frissíteni, régi gépet újra cserélni, de erről az elképzelésről le kellett mondanunk – mondta az ügyvezető. – Hektikusak a megrendeléseink, van, hogy 20-30 százalékkal kevesebb, de olyan is, hogy a negyedére zuhan vissza. Az év első 8 hónapjában ebből nem éreztünk semmit, a nyár végéig normál termelés mellett dolgoztunk. Most viszont a tartalékaink végénél járunk, nagy szükségünk lenne munkahely-támogatási csomagra, de ezt a kormány még nem terjesztette ki a gépipari szektorra. A munkabéreket még tudjuk fizetni, de a beszállítókat egyre kevésbé. Azért is vagyunk nehéz helyzetben, mert 6 órás műszakra sem tudunk átállni, hiszen akkor a határidőket nem tudnánk teljesíteni. Keressük a lehetőségeket: esetleg alacsony kamatú munkahelymegtartó hiteleket veszünk fel, illetve próbálunk új megrendeléseket szerezni és új piacokra betörni – ez hellyel-közzel sikerül is. De egyelőre még nem látjuk, hogyan alakul a következő év.

Ugyanakkor azok a gépipari cégek, akik jól tudnak diverzifikálni és sikeresen törnek be új piacokra, könnyebben veszik az akadályokat. A Büttner Kft. stratégiai koordinátora, Beleznai Judit úgy fogalmazott, rugalmasan állnak hozzá a helyzethez.

A megrendeléseink a tavalyi évhez képest valamivel hullámzóbbak, most éppen nagyon sok megrendelésünk van, de három héttel ezelőtt 60-70 százalék körül álltunk – mondta a koordinátor. – Nyár végétől kezdve volt érezhető ez a helyzet. A megrendelőink között is van változás, míg korábban az autóipar volt jelentős, ez idén most visszaesett, ezért most folyamatosan új piacokra is nyitunk: energetikai, csomagolástechnikai, háztartási-gépgyártási, és az orvostechnikai üzemek is bekerültek a megrendelőink közé. Abban bízunk, hogy a második hullám nem üti meg annyira a gazdaságot, ennek ellenére a beruházásainkból egy kicsit visszavettünk. Korábban sokkal aktívabban szoktunk pályázni és beruházni, most viszont maximálisan kihúzzuk a folyamatban lévő projektek megvalósítási idejét, ezzel is javítva a likviditásunkat. Igyekszünk rugalmasan reagálni a változásokra.

Más szektorokban kevésbé érezhetők a járvány hatásai, és a jövőt tekintve sem annyira borúlátóak. A DEH Magyarország Kft. fagyasztott pékáruk készítésével foglalkozik. Az ügyvezető, Gazdáné Altsách Mónika elmondta: meglehetősen stabil a megrendelés-állományuk.

A megrendeléseink 95 százaléka Németországból érkezik, a mi forgalmunkban szinte semmilyen változás nem történt, kevésbé érezzük most a covid hatását – mondta el az ügyvezető. – Tavasszal aggódtunk, mert a megrendeléseink átmenetileg visszaestek, de végül ugyanúgy hozzuk az éves tervezett forgalmat. Minimális volt a visszaesés, azt nyáron behoztuk. Szerintem a karácsonyi forgalomnövekedés sok cégnek segíteni fog, de januártól teljes a bizonytalanság. Nekünk a jövő évre már a rendelések fele megvan, bízom benne, hogy éves szinten tartani tudjuk majd a tervet.

Optimistább a szemlélet az építőiparban is, bár még ez is messze van a járvány előtti, márciusi derűlátásuktól. A lakásépítést és felújítást támogató kormányzati intézkedések erősítették a bizalmi indexet. Bagó László, a Bagó és Társa Kft. ügyvezetője szerint a jövőben továbbra is várhatók megrendelések.

Nem tapasztaltunk különösebb megtorpanást, van idén feladat, és érkezik is még – mondta az ügyvezető. ­– Az tény, hogy az építőipar nem erősödött a tavalyihoz képest, akkor volt a csúcs, megfeszített tempóban dolgoztunk, de most sem panaszkodhatunk. Az anyagbeszerzések lassultak egy kicsit, de elfogadható határidőkkel dolgozunk.

Fogyasztói oldalról, még ha minimálisan is, de javultak a várakozások. Ezt a GKI részben a lakosság saját pénzügyi helyzetének kedvezőbb megítélésével magyarázható, valamint azzal, hogy javult a nagyértékű tartós fogyasztási cikkek vásárlásának lehetősége.

Forrás: HVG
Forrás: HVG



Vissza az előző oldalra