Fecskenapon ismerkedtek az elsősök az iskolapaddal

Közösségépítő játékok, iskolai körbevezetés és Vackor, a kabalamackó: kétórás fecskenapi programmal várták az új árpádosokat, a szülők és a tanárok jelenléti oktatásra számítanak az előttünk álló tanévben.

Bár a tanév még nem kezdődött el, ma reggel már alig lehetett parkolóhelyet találni az Árpád Fejedelem Általános Iskola környékén. Közel félszáz, szeptembertől az első osztályt megkezdő kisgyereket kísértek el a szüleik az intézményben megtartott fecskenapra. Az esemény kettős célzatú: a gyerekeknek egyrészt bemutatja az iskolát, másrészt hozzájárul az osztályközösségek kiépüléséhez.

Egy iskolában a tanulás mellett a közösségi élet a legfontosabb, ezért is örülnénk annak, ha a tanévet jelenléti oktatás keretein belül teljesíthetnék a tanulóink. Ugyanakkor felkészültünk a hibrid, illetve a távoktatás kivitelezésére is, amennyiben a helyzet szükségessé teszi. A jelenlegi előírásokkal összhangban a maszkhordás és a lázmérés nem lesz kötelező, de ezúttal is mindent elkövetünk a gyerekek és a dolgozóink egészségének megóvása érdekében: a fertőtlenítés és a megfelelő higiéniai körülmények biztosítottak – mondta Ujvári Tomor intézményvezető.

A gyermekeikkel az iskola főbejárata előtt várakozó szülők egyike is a jelenléti oktatás mellett foglalt állást, véleményét pedig más jelenlévők is osztották.

Az iskola épületébe lépve Ujvári Tomor köszöntötte az intézmény legújabb tanulóit. Beszédében közvetlenül a gyerekekhez szólt, hozzájuk igazítva pedig rövid, de a tanulmányait megkezdő fecskék számára fontos gondolatokkal készült. Az ilyenkor természetesen adódó izgalomra is kitért.

Én bízom abban, hogy nagyon jól fogjátok érezni magatokat itt. Nem olyan nehéz az iskola, mint amilyennek most, elsőre tűnik: meg fogjátok látni, hogy játékosan haladva mindig egy kicsit többet fogtok megtanulni, és nem lesz ez annyira nehéz. Ha bármi probléma vagy kérdés merülne fel, akkor azzal nyugodtan keressétek meg a tanítónéniket, ők segítenek, illetve én is itt leszek az irodámban, hozzám is nyugodtan jöhettek.

Ezt követően a gyerekek és a szüleik tanári vezetéssel az osztálytermek felé vették az irányt. A lépcsőfordulóig kígyózó sor izgatott kis tagjai közül többen is a kísérők megerősítését keresték, mások széles mosollyal köszöntötték a korábbról már ismert társaikat: az osztályterem nyitott ajtaja előtt két bölcsődei jóbarát készült közösen az iskolai élet megkezdésére. Az ’A’ osztályba idén huszonnyolcan, a ’B’ osztályba huszonkilencen jelentkeztek. Mi főképpen az utóbbihoz tartozó „kisfecskéknek” a szárnybontogatásába tekintettünk be.

Az ajtó előtti sor egyre rövidült: a szülők távoztak a tankönyvekkel, az iskolapadokat kíváncsi gyerekek töltötték fel. A legfelső emeleti helyiség ablakán kellemesen melengető késő nyári napsütés áradt be, a hangszórókból halk gyermekdalok szóltak. A tanárnő finom szóval intette csendre a duruzsoló beszélgetéseket.

Hogyha kicsit halkabbak leszünk, akkor hallani fogjuk, milyen szépen énekelnek – mondta a falra vetített videóra mutatva, melyben éppen kedves arcú animált figurák elevenítették meg a dalok tartalmát. Ekkor tűnt fel számomra, hogy a teremben szokatlanul sok mackó volt: plüssök, papírkivágások, még az éppen szóló dalból is ez az állat köszönt vissza. A tanárnő a tekintetével jelezte nekem, hogy most talált egy kis időt, amikor válaszolni tudna újságírói kérdésekre is. – Ahogyan azt látni lehet, mi a „macis” osztály vagyunk most, kint van az ajtón is egy mackós kép, ma minden a maciról szól és Vackorról. Kilenc és tizenegy óra között leszünk itt. Ismerkedéssel kezdjük a programot, majd lesz egy mese Vackorral. Törekszünk arra, hogy amennyire lehet, bemutassuk a gyerekeknek az iskolát: körbe fogjuk vezetni őket a tornateremtől az udvarig, különböző játékokkal pedig megpróbáljuk elősegíteni a leendő közösségi szálak épülését.

A gyerekek nem csak élményekkel, de ajándékokkal is gazdagodtak a fecskenapon: minden kis elsős macis színezővel, órarenddel és könyvjelzővel térhetett haza. Egy első padban ülő kislányt kérdeztem meg a várakozásairól, aki határozottan kijelentette, várja már az iskolát, majd kicsit elbizonytalanodva fűzte hozzá a kérdését.

Most már tanulni is fogunk?

A kérdésére az érdemi választ már a tanárnők adták meg, akik röviddel ezt követően ismertették a gyerekekkel a mai nap programját, illetve bemutatták a számomra eddig titokzatos Vackort. Ekkor már az ajtó előtt várakoztam, hogy ne zavarjam meg a tanárnők munkáját, de hallani is bőven elég volt a kedves szavakat ahhoz, hogy mosolyt csaljon az arcomra. Bepillantva a terem ajtaján úgy láttam, a gyerekek is hasonlóan éreztek: odabent érdeklődő szempárok sokasága szegeződött a két tanítónénire. Egyikük kijött, majd a mellettem lévő polcról egy mackós bábot húzott a kezére: a barna kis figura volt Vackor, az első ’B’ osztály harmincadik tagja, aki most az ajtón bekéretőzve csatlakozott a többi fecskéhez. A tanárnők még egy kis kékszínű táskát is készítettek a mackónak kartonból.

Ahogy a gyerekek figyelmét percről percre egyre jobban megnyerte a program, munkatársam és én csendben elköszöntünk, majd távoztunk. A fecskenap elért abba a szakaszába, amiben az avatatlan felnőttek jelenléte már csak kizökkentette volna a gyerekeket a nekik megteremtett hangulatból: ez a két óra csak nekik és róluk szólt, övék volt a főszerep.

Az előttük álló tanévre vonatkozóan az intézményvezető elmondta nekünk, hogy immáron a pandémiás időszak tapasztalataival felvértezve néznek szembe az elkövetkező időszakkal: a tanárok által készített interaktív anyagokat és a szerzett tudást, melyet akkor a távoktatás kényszerhelyzete tett szükségessé, a jelenléti oktatásban is kamatoztatni tervezik.

Szeretnénk a pandémia idején megszerzett tudást arra fordítani, hogy tovább emeljük az órák színvonalát. Nem csak az elsősök várják már a tanév kezdetét: azok a felsőbb osztályokba járó tanulóink, akikkel találkoztam a szünidőben, szintén jó érzéssel várják a szeptembert – mondta Ujvári Tomor.

Megosztás