A trükk: magadban megtalálni a gyereket

Az olvasóvá nevelés részeként, az olvasást népszerűsítő céllal szerveztek tegnap író-olvasó találkozót az Árpád iskolában. A vendégek a népszerű gyerekkönyvek szerzője, Bosnyák Viktória és a könyvek illusztrációiért felelős Dudás Győző voltak.

Az Árpád iskola Diákönkormányzata – Máté Mónika és Riteczné Gelencsér Judit segítségével – szervezett tegnap író-olvasó találkozót az iskolában, ahol az alsósok megismerkedhettek Bosnyák Viktória szerzővel, aki pályája során eddig 57 gyerekkönyvet írt. Ezek mindegyike tanító jellegű.

– Azt hiszem, hogy minden mesémben van valami mag, valami olyan tudás, amit szeretnék úgy átvinni, hogy az nem fájjon a gyereknek, hogy most mégis tanult valamit. Hogy észre se vegye, mert mindig valahogy vidámsággal próbálom ötvözni.

Egyébként azért esett a választást Bosnyák Viktóriára, mert az ő történeteit olvassák a legszívesebben a 3. és 4. osztályosok. De nemcsak ők, hanem a pedagógusok is szívesen veszik kézükbe a műveket.

Bár az emberekben él egy sztereotípia, hogy a gyerekkönyvek egyszerűek, a szerző szerint nem kell, hogy azok legyenek.

– Nem hiszek abban, hogy egyszerűsítsük le a szóhasználatot, a gondolatvilágot. Egy gyerek, amikor megszületik, nem ért semmit, de mégis kénytelen előbb-utóbb valamit megérteni, és azokat a részeket, amiket még nem tud felfogni, azt kitölti a saját gondolatival. Segíteni kell nekik abban, hogy nőjön a szókincsük, nem az a megoldás, hogy minél egyszerűbb szöveget adunk a kezükbe – fogalmazott az Atádhírnek.

A gyerekeknek elmesélte, hogyan lett író: a saját gyerekeinek akart egy olyan ajándékot adni, amit semmilyen más gyerek nem kap a születésnapjára.

Arra a kérdésre, hogy miben másabb gyerekkönyvet írni, mint egy felnőtteknek szólót, azt mondta: a trükk, hogy megtaláljuk magukban a gyermeket. Ha a bennünk élő gyerek nem szórakozik jól a történet írása közben, akkor nem jó az egész.

Óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy 57 könyv után mi az, ami motiválni tudja.

– Egy évben száznál is több író-olvasó találkozót tartunk. Ezeken a gyerekek, a könyvtárosok, a pedagógusok örömmel és lelkesen kérdezik, hogy ezzel vagy azzal a szereplővel mi lesz, szóval, kérik a folytatásokat.

Bosnyák Viktória nem csak az olvasás világába vezeti be az alsósokat, hanem más fontos tudnivalót is játékosan ad át nekik. Ezért alkották meg Dudás Győző illusztrátorral Tikk-takk című könyvüket, mely nem csak vidám olvasnivaló, de megtanítja az óra leolvasását is, sőt, 80 oldalnyi vicces képregénnyel gyakoroltatja a frissen megszerzett tudást.

(Fotók: Ormai Bálint)

Megosztás