Pályaromlás miatt egy somogyi vonalon is lassul a vonat

Egy részben somogyi vasútvonalon is növekedni fog a menetidő, ez derül ki abból az infografikából, amit a MÁV-START készített.

Az Indóház magazin számolt be a MÁV-START Zrt. infografikájáról, amiben a vasúttársaság bemutatta, hogy a 2023/24-es menetrendi évre számos vonalon fognak romlani a pályaállapotok.

Bár jobbára a keleti régiót érinti a probléma, Somogyban a Gyékényest Murakeresztúrral összekötő vonalon számíthatnak az utasok hosszabb meneteidőre. Hogy pontosan mennyivel lesz lassabb az két település között a vonatközlekedést, azt pontosan nem tudni, de a kérdéseinket elküldtük a MÁV-nak. Amint válaszolnak, beszámolunk róla.

Egyebek között megkérdeztük azt is, hogy várható-e újabb szakaszon lassulás, illetve arról is érdeklődtünk, hogy terveznek-e Dél-Somogyban vasútvonalat felújítani a következő években, amivel elkerülhető lenne a kényszerű lassulás.

A szaklap a kialakult helyzet kapcsán megjegyzi azt is, hogy jelenleg a vasúti pályák állapotának fenntartása is gyakorlatilag teljesíthetetlen feladat elé állítja a MÁV-ot, mely hatalmas pluszkiadásokkal néz szembe. Először a Covid–19-pandémia sújtotta, majd 2022-ben az Ukrajnában dúló háború okán ugrott meg jelentősen a vontatási energia ára: míg 2020-ban egy kilowattórányi villamos energia átlagosan harminc forintba került, tavaly augusztusban már négyszázat(!) kellett érte fizetni, de a havi átlagár is kétszáz forint körül volt. A vasúttársaság ráadásul nem a legjobb villamosenergia-beszerzési stratégiát választotta, ez 2022-ben 200 milliárd forint pluszköltséget jelentett a vasútvállalatnak. Ezt az összeget pedig valahonnan át kellett csoportosítani: a bérekből az állandó munkaerőhiány okán nem lehet, így a pálya- és a járműfenntartástól vontak és vonnak majd el komoly összegeket.

Grafika forrása: MÁV-Start Zrt.
Grafika forrása: MÁV-Start Zrt.

(A nyitókép illusztráció, forrás: depositphotos.com)

Megosztás