Egyre jobban félünk a munkanélküliségtől

Szeptemberben tovább csökkent a magyar fogyasztói bizalmi index, vagyis borúlátóbb lett a lakosság. Eközben egy világhírű közgazdász arra figyelmeztetett: a járvány tovább mélyíti az egyenlőtlenségeket.

A GKI fogyasztói bizalmi indexe az áprilisi zuhanást követően három hónapon át lassuló ütemben, de emelkedett, augusztusban és szeptemberben viszont a várakozások kissé romlottak: az augusztusi mínusz 29,6 pontról mínusz 31,1 pontra süllyedt a mutató szeptemberben – közölte a GKI Gazdaságkutató Zrt. a legfrissebb adatai alapján az MTI-vel.

A legrosszabb a helyzet a munkanélküliségtől való félelmet tekintve. Az emiatt érzett aggodalom nőtt a legjobban áprilisban, és három hónapos javulás után a félelmek augusztusban enyhe, szeptemberben már közepes mértékű újabb növekedése következett be. Szeptemberben augusztushoz képest nem változott a lakosság véleménye megtakarítási lehetőségeiről. Érezhetően csökkent a fogyasztók inflációs várakozása, ugyanakkor a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlási lehetőségét a lakosság romlónak érzékelte – olvasható az elemzésben.

Az új koronavírus okozta válság tovább mélyíti az egyenlőtlenségeket, mivel a kórokozó hamarabb utoléri azokat, akiknek gyengébb az egészségük vagy munkájuk folytán jobban ki vannak téve a fertőzésnek – véli Joseph Stiglitz közgazdász, a Columbia Egyetem professzora. A járvány kezelésének követendő példájaként említi Új-Zélandot: náluk kompetensnek bizonyult a kormány, a döntéshozatal során hallgatott a szakértőkre, a lakosság is a szolidaritás magas fokáról tett tanúbizonyságot, és persze bízott a vezetőkben. Ráadásul a helyzetet kihasználva a zöldebb és tudásigényesebb gazdaság építése irányába mennek el, ami tovább növeli az egyenlőséget, a bizalmat és a szolidaritást, mondta a Nobel-díjas közgazdász.

(A nyitókép illusztráció)

Megosztás